ممیزی املاک در واقع همان سرشماری املاک بوده و شامل برداشت، تفکیک و دسته بندی مشخصات املاک یک شهر است.
ممیزی املاک نوین و مدرن
در عصر حاضر مدیریت امور شهر، بدون دسترسی سریع به منابع اطلاعاتی دقیق و صحیح امکان پذیر نیست.
شهر در معنی کنونی خود صرفا از تجمع انسان ها به وجود نمی آید بلکه از مجموعه وسیعی از ساختمانها، تاسیسات و معابر و سامانه ها تشکیل میشود.
که در کنار خود لزوم ارائه خدمات وسیع و پیچیده ای را به عنوان خدمات شهری به وجود آورده است. این خدمات وسیع و پیچیده بدون داشتن اطلاعات جامع و به هنگام از محیط شهر امکان پذیر نخواهد بود.
در این میان اولین قدم جهت تحقق اهداف مدیریت شهری، ممیزی املاک و معابر موجود در سطح شهر است.
ممیزی در لغت به معنای تمیز دادن، تشخیص و جداسازی و در اصطلاح به معنی برداشت، تفکیک و طبقه بندی آمار و اطلاعات از املاک و معابر شهر بوده که طبق قانون شهرداری ها موظف به انجام آن هستند.
فواید ممیزی املاک
از مهم ترین فواید اجرای عملیات ممیزی و برداشت اطلاعات میتوان به موارد ذیل اشاره داشت:
- ثبت و نگهداری سوابق املاک، معابر و مشاغل در سیستم
- آگاهی از اطلاعات به روز از وضعیت موجود تمامی املاک، معابر و مشاغل در سطح شهر نظیر تعداد، مساحت، کاربریها و …
- تسهیل در دستیابی به اطلاعات و محاسبات عوارض و نوسازی و عوارض کسب و پیشه
- ایجاد بستر مناسب در تسریع و آسان سازی امور شهرداری
- ارایه خدمات جغرافیایی مربوطه در سیستم یکپارچه شهر سازی و نوسازی
- دسترسی سهل و سریع و بی واسطه شهرداری ها به داده های جغرافیایی املاک
- نمایش نقشه املاک، معابر و مشاغل در سایر سیستم های اطلاعات جغرافیایی نظیر (Arc GIS و Google Earth)
- گزارش گیری سریع و دقیق از تعداد و مشخصات املاک و معابر با کاربری های مختلف
- تهیه نمودارهای آماری
- جلوگیری از عدم پرداخت عوارض و وصول به موقع آن
- جستجوی انواع کاربری ها براساس وضع موجود یا طرح های مصوب و جانمایی بر روی نقشه
فرآیند ممیزی املاک شهر
- شایان ذکر است عملیات ممیزی املاک دارای فرایندی زمانبر بدین شرح می باشد:
- مطالعه و بررسی وضع موجود شهر از نظر تقسیمات شهری ، حریم، سوابق، تعداد املاک و جمعیت….
- بررسی نقشه ها و طرح های موجود شامل نقشه های آماری، نقشه های تفکیکی، عکس های هوایی، طرحهای هادی، تفضیلی، جامع…
- تبلیغات و آگاه سازی اهالی منطقه از انجام عملیات ممیزی، دلایل و جایگاه قانونی آن
- جذب و گزینش و آموزش نیروها و کارگروه، ممیز، کمک ممیز، بازبین ها، ترسیم گر ، طراحی و چاپ فرم های ۷ گانه ممیزی
- تامین و تجهیز ستاد ممیزی املاک
- انجام تقسیمات منطقه و محله بندی شهر
- تامین تیم بلوک گردشی در سطح شهر
- بلوک بندی و درج کد مخصوص روی هر بلوک
- تقسیم بندی معابر و درج کد مخصوص روی هر معبر
- تنظیم و اصلاح کد گذاری
- آغاز برداشت اطلاعات املاک
- ثبت اطلاعات فرم های ممیزی درسیستم
- ترسیم نقشه های املاک و معابر در لایه های تفکیکی عرصه و اعیان، مشاغل، معابر و سایر لایه های GIS
- ایجاد ارتباط بین اطلاعات پرونده و نقشه های GIS
- تهیه و صدور فیش نهایی جهت هر بلوک و شناسایی کلیه موارد مغایر با قانون شهرداری ها
جمع بندی
در پایان نکته ای ظریف و حائز اهمیت قابل اشاره است که آگاهی و همیاری ساکنین و شهروندان محترم بسیار ضروری و ملزم میباشد.
از سویی قابل ذکر است که نهایت سودآوری برای شهروندان با اجرای ممیزی املاک امکان پذیر خواهد شد و با داشتن پایگاه داده به روز املاک و معابر شهری، انجام هر نوع پروژه شهری و مکانیابی صحیح و طرح های پیشبردی امکان پذیر خواهد شد.
در نهایت خدمت رسانی هر چه بهینه تر و علمی تر را برای کلیه شهروندان در پی خواهد داشت.
برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.